نکات مهم راجب حرکات کششی

لطفا وارد شوید یا ثبت نام کنید برای لایک کردن پست ها.

چه کسی باید کشش انجام دهد؟

هر کس، بدون توجه به سن و یا انعطاف پذیری، می تواند کشش را یاد بگیرد. نیازی به این نیست که شرایط جسمی عالی و یا مهارت های خاص ورزشی داشته باشد. چه شما تمام روز پشت میز نشستن باشد، چه کارگر ساختمانی باشید و یا یک خانه دار و یا کسی هستید که دائم روی پا ایستاده اید، برای همه، روش های انجام کشش یکسان است.

زمان کشش

کشش را می توان در هر زمانی انجام داد: در سر کار، در داخل اتومبیل، هنگام انتظار برای اتوبوس و …

قبل و بعد از هر فعالیت جسمی کشش انجام دهید ولی مهمتر از همه این است که در اوقات مختلف روز و هرگاه که فرصتی دست داد این کار را انجام دهید.

چرا کشش؟

از آنجا که کشش موجب آرامش ذهن شده و بدن را آماده می سازد، باید بخشی از زندگی روزمره شما قرار گیرد.

  • تنش عضلانی را کاهش داده و بدن را در حالت استراحت و آرامش قرار می دهد.
  • ایجاد هماهنگی به کمک امکان پذیر کردن حرکت آزاد تر و آسان تر
  • افزایش دامنه حرکت
  • کمک به جلوگیری از آسیب هایی چون کشیدگی عضله
  • تسهیل فعالیت های پر فشار
  • کمک به حفظ سطح کنونی انعطاف پذیری بدن و در نتیجه، جلوگیری از افزایش تدریجی احساس خشکی و تنش
  • ایجاد آمادگی فیزیکی
  • کنترل ذهن روی جسم را کاهش می دهد
  • ایجاد احساس خوشایند

چگونگی انجام کشش

یاد گرفتن انجام کشش اسان است. اما برای هر کار، از جمله کشش، یک راه صحیح و یک راه نادرست وجود دارد. راه صحیح آن، انجام کشش بدون فشار و در آرامش، همراه با تمرکز بر عضلاتی است که دستخوش کشش می شوند. راه نادرست که متاسفانه توسط بسیاری از افراد به کار گرفته می شود، فشار آوردن و انجام کشش تا حد دردناک بودن است که در واقع زیان آن بیش از فایده اش است.

کشش آسان

در ابتدای کشش، ده تا پانزده ثانیه را صرف ( کشش آسان ) کنید. به هیچ وجه فشار وارد نکنید. فقط تا حدی پیش بروید که فشار ضعیفی را در عضلات خود احساس کنید و سپس در همان حالتی که در حال کشش هستید، بدن خود را در وضعیت راحت قرار دهید به تدریج و در همان وضعیت که کشش را حس کرده اید، احساس فشار و تنش باید کم شود. در غیر این صورت، اندکی از کشش بکاهید تا به درجه ای از تنش برسید که تحملش برایتان آسان باشد. باید بتوانید بگویید: من کشش را حس می کنم ولی دردناک نیست. کشش آسان سفتی و تنش عضلات را می کاهد و بافت ها را برای کشش ارتقایی آماده می سازد.

کشش ارتقایی

پس از انجام کشش آسان، به آرامی وارد مرحله کشش ارتقایی شوید. در اینجا نیز نباید حرکات انفجاری انجام دهید به اندازه کمی فشار را زیاد کنید تا اینکه دوباره تنش ملایمی را احساس کرده و این وضعیت را برای 10 تا 15 ثانیه ادامه دهید. حرکات شما باید کنترل شده باشد در اینجا نیز فشار و تنش باید رو به کاهش رود و اگر چنین نشد، کشش را کمی کاهش دهید به یاد داشته باشید که اگر در زمان حفظ وضعیت، کشش ناشی از آن افزایش یابد و یا حالت دردناک به خود بگیرد شما بیش از حد بدن را کشده اید. کشش ارتقایی عضلات را تنظیم کرده و انعطاف پذیری را افزایش می دهد.

تنفس

هنگام کشش باید تنفس شما آهسته، همراه با آهنگ یکنواخت، و کاملا کنترل شده باشد. اگر برای انجام کشش به جلو خم شده اید، هنگام خم شدن به جلو نفس را بیرون بدهید و سپس در حال حفظ وضعیت کشش دوباره به ارامی نفس بکشید. هنگام کشش نفس خود را نگه ندارید. اگر یک وضعیت کشش ، مانع از انجام تنفس طبیعی شما می شود، در این صورت وضعیت راحت به خود نگرفته اید. در این حالت، از کشش بکاهید تا جایی که بتوانید به طور طبیعی نفس بکشید.

با درد چیزی به دست نمی آید

بسیاری از ما در دبیرستان یاد گرفته ایم که بدون درد چیزی عاید نمی شود. معمولا پیرفت فیزیکی را با درد همراه می دانیم و به ما یاد داده شده است که هرچه بیشتر درد بیاید حاصل بیشتری عاید خواهد شد. اما اشتباه نکنید. شش اگر درست انجام شود اصلا دردناک نخواهد بود. یاد بگیرید به بدن خود توجه کنید و بدانید که درد نشانه این است که چیزی در مسیر اشتباه قرار دارد.

نمودار کشش خوب

دیدگاهتان را بنویسید